Credeți că inscripțiile bilingve sau multilingve din Transilvania sunt solicitări exagerate ale minorităților etnice?
Ultimele revendicări ale triburilor indigene din Canada, exprimate în spiritul politically correct al diversității culturale, arată că veșnicele dispute despre ”cine au fost primii în Ardeal” sunt glume depășite ;))
Nu mai demult de săptămâna trecută, bunăoară, conducerea unui trib Sioux din Alberta a înaintat o petiție guvernului provincial prin care solicită schimbarea denumirii mai multor localități și zone geografice din partea de Sud a acestei provincii, prin folosirea unor toponime care să reflecte denumirile tradiționale sub care sunt cunoscute aceste locuri în limba indigenilor din zonă.
Ei au cerut inclusiv redenumirea orașului Calgary, principala metropolă a provinciei, în Wichispa Oyade, ceea ce în traducere liberă înseamnă aproximativ ”Orașul de lângă râu”, cu referire la râul botezat Elbow de către primii coloniști europeni care au pus bazele orașului pe malurile acestuia.
Și mai tare a fost reacția unui alt șef de trib, reprezentantul comunității Piikani, care în cursul acestei săptămâni i-a trimis o scrisoare direct primarului orașului Calgary, Naheed Nenshi, cerându-i acestuia să ignore revendicările tribului Sioux, deoarece nu ei, ci Piikanii au fost primii în regiunea respectivă, deci numai ei au dreptul să solicite schimbarea numelui orașului.
El a argumentat foarte ”științific”, arătând că expresia ”din vremuri imemoriale”, care descrie de obicei perioada în care spațiul respectiv a fost locuit de oameni, se referă la o epocă ce se întinde pe cel puțin 6.000 de ani, ei susținând că au atât dovezi materiale, cât și imateriale, pentru a proba faptul că tribul lor a locuit acolo în tot acest timp.
Dovezile materiale constă în petroglife sau picturi rupestre, altare sau structuri de piatră asemănătoare cu cea de la Stonehenge, iar cele imateriale sunt miturile, simbolurile, tradițiile și toate povestirile transmise pe cale orală, din generație în generație, de către membrii tribului.
Șeful tribului Piikani susține că Sioux au ajuns mult mai târziu pe acele meleaguri, așa că nu au nici un drept să ceară botezarea vreunui oraș cu nume în limba lor. În schimb, Piikanii au propus și ei un nume tradițional al lor pentru orașul Calgary: Mohkinstsis-aka-piyosis, adică ”Multe case lângă râu”, referindu-se, bineînțeles, la aceleași clădiri ridicate de primii coloniști europeni.
Stăpânindu-și zâmbetele, primarul Naheed Nenshi a dat un răspuns politically correct, așa cum trebuie, declarând că e puțin probabil ca schimbarea numelui orașului Calgary să se materializeze concret, însă inițiativele triburilor indigene aduc o lumină nouă asupra istoriei străvechi a primilor locuitori ai provinciei Alberta, aspect ce merită supus dezbaterii specialiștilor și publicului larg, acordând respectul cuvenit moștenirii culturale a Primelor Națiuni.
Cu o învățătură din tot acest scandal pot să rămână și locuitorii regiunii noastre de la margine de Balcani: ungurii cu cei 1.000 de ani ai lor sau dacii cu cei 2.000 de ani ai lor se pot ascunde pe lângă triburile care urmăresc turmele de bizoni de cel puțin 6.000 de ani prin preeria nord-americană ;))